Na efektywną sprzedaż towarów wpływa wiele elementów – od jakości produktu do zaplanowanych działań marketingowych. Jednym z ważnych czynników są opakowania i etykiety, które nie tylko zabezpieczają zawartość, ale wpływają na finalne decyzje zakupowe klientów.

Jak inwestować w opakowania, by przynosiło to realne zyski? Jakie rozwiązania są obecnie popularne? Kilka wskazówek i informacji przekażemy w dalszej części artykułu.

Opakowania i etykiety – dlaczego są ważne?

Opakowania kojarzą się przede wszystkim ze sposobem na zabezpieczenie towaru podczas magazynowania i transportu, zanim trafi on w ręce zadowolonego konsumenta. I to też jest ich podstawowa, ale bynajmniej nie jedyna funkcja.

Nowoczesne opakowania w wielu przypadkach stanowią również nośnik kluczowych informacji o produkcie. Umieszcza się na nich dane techniczne towaru i wytwórcy lub dystrybutora oraz wszystko, co klient powinien o danym przedmiocie wiedzieć. Niektóre informacje pozwalają na pełną identyfikowalność (traceability) produktu lub partii produktów na każdym etapie łańcucha logistycznego. Ma to na przykład wielkie znaczenie w przypadku żywności.

Dodatkowo opakowania to jeden z elementów promocyjnych. Udowodniono bowiem, że w chwili dokonywania decyzji zakupowych, klienci często kierują się estetyką opakowania, jeśli pozostałe parametry (cena, skład) są zbliżone. Opakowanie lub etykieta mogą stać się też ważną składową identyfikacji wizualnej firmy.

Rodzaje opakowań i etykiet – co jest teraz modne?

Wybór opakowań jest obecnie olbrzymi, co można zaobserwować choćby na stronie: https://e-hurtownia-opakowan.pl. Przede wszystkim stawia się na rozwiązania praktyczne, zapewniające pełne bezpieczeństwo towarów. Równocześnie każde opakowanie jest projektowane tak, by zoptymalizować zużycie materiałów. Chętnie stosuje się produkty możliwe do późniejszego przetworzenia, by ograniczyć ilość odpadów trafiających na wysypiska. Racjonalna gospodarka produktami opakowaniowymi i wykorzystanie recyklingu to zwrot w stronę bardziej przyjaznego środowisku przemysłu.

Za najpopularniejsze opakowania uznaje się wciąż kartony oraz pudełka kartonowe. Oprócz nich stosuje się foliopaki i folie. Nanosi się na nie bezpośrednio rozmaite nadruki – informacyjne i dekoracyjne. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie etykiet, mocowanych do powierzchni opakowania. Można spotkać:

  • etykiety naklejane,
  • shrink sleeve (termokurczliwe).

Produkuje się je z różnych materiałów, w tym z papieru lub folii PVC i PET.

Krok w stronę przyszłości – nowoczesne technologie a opakowania

Opakowania to nie tylko kwestia estetyki i pierwszego wrażenia klienta. Nowoczesne technologie odmieniają oblicze rynku opakowaniowego, zwłaszcza w przypadku towarów wrażliwych lub kosztownych. Dla nich tworzy się już opakowania przyszłości ze specjalnymi czujnikami, które nieustannie kontrolują temperaturę, wilgotność i poziom wstrząsów, by zawsze mieć pewność, że zawartości nic nie zagraża.

Inteligentne opakowania są w stanie stwierdzić, czy paczka nie została zalana lub uszkodzona. Jeśli dojdzie do jakichkolwiek nieprawidłowości, informacja o tym trafia do odpowiedniej osoby, co pozwala na szybką reakcję i ograniczenie strat finansowych i wizerunkowych.

Opakowania – niewielki element o wielkim znaczeniu

Choć wydawać by się mogło, że opakowania nie zaliczają się do najważniejszych elementów, to jednak spełniają olbrzymią rolę. Warto zatem zadbać o wybór odpowiednich rozwiązań. Jest to bowiem inwestycja, która zwróci się na wielu obszarach biznesowych.